hoe kom je in contact met je gevoel

Kan je leren meer in contact te komen met je gevoel? Ja, het goede nieuws is dat dit kan. Hiervoor is het nodig dat je aan jouw zelfbewustzijn gaat werken. Zelfbewustzijn is het bewust omgaan met je emoties. Het trainen hiervan duurt wel een aantal maanden. Dit komt omdat het zo diep in jouw systeem/ hersenen verankerd zit.

De eerste stap van zelfbewustzijn is het herkennen van jouw emoties op het moment dat ze ontstaan. Wat voel je en waar voel je het in je lichaam?

De tweede stap is accepteren dat de emotie er is. Hiermee bedoel ik dat je de emotie er laat zijn. Je stopt hem niet weg.

De derde stap is het begrijpen van jouw emoties. Wat heeft de emotie veroorzaakt en waarom? Je kan leren te begrijpen wat een bepaalde emotie veroorzaakt. Waar komt de emotie vandaan. Misschien is het een patroon, dat is ontstaan in het verleden. Je reageert op het heden alsof het jouw verleden is.

De vierde stap is het uiten van jouw emoties. Hoe uit jij je woede, angst of onrust en wanneer uit je dat? Het gaat dan om hetgeen Aristoteles al ruim 300 jaar v. Chr. heeft beschreven. "Het is makkelijk om boos te zijn. Maar boos op de juiste persoon, in de juiste mate, op het juiste moment, met de juiste reden en op de juiste manier, is allesbehalve makkelijk."

Tot slot kan je de emotie loslaten. De emotie houdt je niet langer bezig. Hij verdwijnt uit jouw systeem/ lichaam. Om te kunnen loslaten is het noodzakelijk dat je de eerste vier stappen op de juiste manier hebt doorlopen.

Je kan hier zelf mee gaan oefenen. Scan een paar keer per dag je lichaam. Wat voel je en waar voel je het?

Het kan ook zijn dat je er zelf niet uitkomt. Een coach van sizous kan je hierbij helpen. Ook, ik, jouw virtuele coach, kan je hierbij helpen. Ik heb een online coaching traject over gevoel. Ik help je emoties te herkennen, te begrijpen, te accepteren, te uiten en tot slot los te laten. Als je interesse hebt in dit coachingtraject klik dan op de volgende link online coaching gevoel.

Jouw virtuele coach

Gepubliceerd op: 31-10-2010